A Stringbike

2012.06.25. 16:41

 Néhány kép a Stringbike-ról:

 Fotók: http://stringbike.com/

bbbbb.PNG

c.PNG

bb.PNG

b.PNG

bbb.PNG

bbbb.PNG

 

 

Egy kis ismertető a működési mechanizmusról:

A Stringdrive meghajtás alapvetően szakít a hagyományos lánchajtás minden eddig megszokott elemével, és egy merőben új technológiai megoldást alkalmaz láncok, láncátdobós váltók és lánctányérok helyett. Mindemellett a kerékpárt továbbra is hagyományos, körkörös tekerő mozgással lehet hajtani. A láncok helyett kötelet (gyakran hangzik el a húr és szíj elnevezés is, ami helytelen!) alkalmazunk az erő átvitelére. A lényege, hogy a kerékpár tekerése közben, a hajtókar és a hátsó tengelyen elhelyezett kötéldobokon keresztülfutó kötelek viszik át a kerékpáros lába által keltett erőt a hátsó tengelyre. A láncmeghajtás helyett a meghajtás nem csupán a váz jobb oldalán, hanem annak mindkét oldalán, szimmetrikusan helyezkednek el. A, jelenleg 19-fokozatú váltót, a lengőkarokba integrálva találjuk, így a hajtómű egyben váltóként is funkcionál. A váltás egyszerű, nem szükséges a kormányon elhelyezett első és hátsó karok segítségével a különböző méretű lánctányérok megfelelő összehangolása a váltáshoz, csupán egy könnyen kezelhető karral váltható a 19 sebesség. A váltás nem fokozatmentes, de mivel fokozatonként emelkedve vagy csökkentve lehet váltani majdnem fokozatmentesnek mondható, és leginkább egy automata váltós autóhoz hasonlítható.

 

Felmerül az alapvető kérdés, hogy miért szükséges a már jól bevált, és több mint 100 éves technológia alapvető megváltoztatása? Ennek több magyarázata is van, egyrészt minden technika és technológia folyamatosan fejlődik, és ez alól nem kivétel a kerékpár sem. Másrészt a Stringdrive megoldás számos technikai előnyt biztosít mind használója, mind pedig a kerékpáripar résztvevői számára. Első és talán legfontosabb, hogy a kerékpár teljesen „zöld”, ami azt jelenti, hogy semmilyen olaj, zsír, vagy egyéb kenőanyag nem szükséges a karbantartáshoz. Mondhatni karbantartást egyáltalán nem igényel, mivel a legfőbb elemek, mint például a kötéldobok és a középső tengely mind teljesen szigeteltek, abba por, kosz, vagy víz nem kerülhet. A lengőkarok és a többi elem rozsdamentes rugóacélból készülnek, amik még a sós víz korrozív erejének is ellenállnak. A köteleket egy holland cég fejlesztette ki a Stringdrive számára. Ugyanilyen kötelek használatosak a vitorlázásban mind pedig a konditermek súlyemelő gépein. Ennek megfelelően kiválóan ellenállnak hidegnek, víznek, sós víznek, illetve a nagy és tartós igénybe vételnek. A hajtómű tehát teljesen száraz, így egy útszéli kerékcsere során, a hagyományos láncokkal ellentétben, a kezünk teljesen tiszta és száraz marad. A hagyományos kerékpár esetében a hátsó kerék eltávolítása nehézkes a lánc és a láncfeszítő miatt. Ez nem csak időigényes, hanem ennek során elkerülhetetlen, hogy kezünk olajos legyen. A Stringbike esetében a hátsó kerék 10 másodperc alatt, csupán egy mozdulattal eltávolítható, és ugyanígy visszarakható a defektes gumi cseréje után. A technológia további előnye, hogy alulról, mind a váz, mind pedig a hajtómű teljesen védett, így egy járda, kő, vagy farönk nem okozhat benne olyan sérülést, melyet könnyedén elszenvednek a láncos kerékpárok. A kötelek labor körülmények közt 10.000 km körüli teljesítményre képesek. Élesben, porban és esőben használva, átlag teljesítményük 3.000 – 3.500 km körül van, ami megegyezik a hagyományos láncok átlag teljesítményével. Cseréjük azonban eltér! Míg a köteleket, amik alig kerülnek többe mint 1.000 – 1.500 Ft, kevesebb mint 10 perc alatt bárki kicserélheti otthon, mindenféle felkészültség nélkül, addig egy lánc cseréje ennél többe kerül, általában szaksegítséget igényel, és lényegesen drágább. Nem beszélve arról, hogy a lánc cseréje gyakran igényli a lánctányérok cseréjét is, ami együtt kopik a szintén fémből készült láncokkal. Ez a fémes kopás okozza azt a folyamatos súrlódást és rezgést, ami hosszú távon, a lábakra hatva, elfárasztja a hosszú távokon kerékpározókat. A kötélhajtás ezzel szemben teljesen puha és csendes érzetet nyújt.

 

A láncokkal kapcsolatban elmondható, hogy azok kopnak, és megnyúlnak a használat során. Ezzel a kezdeti hatékonyságuk csökken, ahogy a kilométereket róják velük. A kötél ezzel szemben nem nyúlik, de ha mégis előfordulna az anyagon némi nyúlás, akkor azokat a hátsó dobokban lévő rúgók elnyelik és kompenzálják, biztosítva ezzel a folyamatos hatékonyságot. A hatékonysággal kapcsolatban fontos tényező, hogy a Stringbike kerékpárokkal az emelkedők könnyebben leküzdhetők. A rendszer adottságaiból kifolyólag 5-%-al könnyebb hajtásérzetet biztosít a kerékpár emelkedőkön, mivel a pedálokat a holtpontokon való áthaladáskor a hajtás karakterisztika segíti.

 

Pár szó a versenykerékpárról, melyen Szőnyi Ferenc versenyzett:

-          teljes súly: 9,6 kg

-          váza: full karbon

-          a váz terveit egy magyar mérnök készítette

-          a vázak Magyarországon készültek

-          jelenleg 5 db van belőle a világon

-          sorozatgyártása csak 2013-ban várható

-          ára: a mostani 5 db egyenként közel 1,5 millió Ft-ba került

Élőben:

 

szonyi-ferenc-stringbike.jpgdsc_3747.jpg

dsc_3727.jpg

dsc_3894.jpg

 dsc_6148.jpg

dsc_5438.jpg

dsc_4150.jpg

dsc_4204.jpg

Működése itt látható.

Az információkért köszönet: Sárdi Péternek, a Stringbike  Operatív Értékesítési Igazgatójának.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://racemachine.blog.hu/api/trackback/id/tr174609737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása